أبو علي سينا ( مترجم : عبد الرحمن شرفكندى " هه ژار " )
442
قانون ( فارسى )
كه كتك خورده است مادهء خون برجسته از ماهيچه به سوى پوستش مىآيد و پوست به قرحه مبتلا مىشود . امّا در حالت قبلى يعنى وقتى كه ماهيچهء شكافته در ژرفا باشد ، حتما جداييهاى پيوندى در ژرفا قرار دارند و نياز به داروهاى بسيار نيرومند در جذب و كشش است كه با فشار و به زور مادهء بيرون ريختنى و سزاوار تحليل رفتن را از آن ژرفا بركشد . به علاوه بادكشهاى همراه خراشيدن پوست مىخواهد . امكان دارد بلا از اين بزرگتر باشد و اندام آسيبديده ورم بزرگ برآورد و در خارج و رويه نمودار گردد و خون در آن جمع آيد ؛ اگر چنين بود بايد داروهايى را بر ورم گذاشت كه مادهء خون جمع آمده را به صورت ريم و چرك درآورد ؛ كه هرگاه خون ريم شد ، درد ناشى از ورم فروكش مىكند و مادهء خون اگر ريم و چرك شود ، تحليل رفتن آن آسان است . در هر حال وقتى كه ورم باشد و خون در آن جمع شود در نتيجه خون به ريم و چرك مىانجامد . امّا اگر وسيلهء دارو ريم شدن خون را كمك كنى و سرعت دهى ، سلامتتر است و ممكن است اگر داروى بازكنندهء دهانهء زخم را استعمال كنى ، مادهء داخل ورم بدون اينكه چرك و ريم شود تحليل برود . بويژه اگر حرارت سرشتى بدن مددكار باشد و نفسكشهاى پوست گشاد باشند . و تو به علاج دارويى چنين حالاتى به بحث ما در علاج بر زمين افتادن و صدمه ديدن رجوع كرده و براى اين حالت از آنها استفاده كن ! باندپيچى طبيبان دربارهء باندپيچى گويند : اگر كوفتگى يا شكافتگى رخ داد ، بايد باندپيچى كنى و باندپيچى بر جاى آسيبديده بسيار تند و محكم باشد . باند را رو به بالا بسيار بركش تا به نزديكيهاى كبد مىرسد . باند را كمى پايينتر از محل آسيبديده جاى ده ! نه چوب شكستهبندى را بر آن بيفزاى و نه بالشتكها را . و حتى نمىخواهد كه داروى فشرندهء پوست و زخم را به كار ببرى ؛ زيرا بايد خون جمع شده تحليل برود . و اگر مىگوييم باند را به طرف بالاتر از جاى آسيبديده هم ببند ، منظور اين است كه خون به سوى بالا راه نيابد و اين باند محكم مانع از درز كردن خون به بالا باشد . خود جاى آسيبديده را بسيار تند بپيچ امّا آنچه را كه در بالاتر مىپيچى به اين تندى نبوده و سستتر باشد . باندى كه جاى آسيبديده را بدان مىپيچى بايد تنك و متخلخل ، امّا در عين حال محكم باشد و از كشيدن نگسلد و مقاومت داشته باشد . و اگر دارويى را كه بر آن پاشيدى به آسانى به جاى آسيبديده نفوذ كند ، اندام را مايل به سوى بالا كن ! چنان كه در علاج نزيف خون لازم است . بايد قبل از ورم كردن اندام آسيبديده ، باندپيچى يعنى تند پيچيدن را اجرا كنى ؛ زيرا اگر ورم كرد ، بستن تند و محكم و فشار باند و حتى فشار با انگشت را تحمل نمىكند . باندپيچى در حال ورم كردن بايد در تندى و سستى ميانگين باشد . درحالىكه اندام ورم كرده است بايد آب گرم بر آن ريزى و در عين وقت بايد داروى ورم فرونشان و مسكن درد را بر عضو ورم كرده بگذارى .